mariaolena.blogg.se

Vi reser till Indien den 22/11, vi kommer besöka Delhi, Jaipur, Mumbai, Goa och Kerala innan det bär av hemåt igen den 13/12.

Dag 20, Chandni Chowk shopaholics

Publicerad 2013-12-12 20:02:23 i Allmänt,

Underbart mjuka sängar på detta hotellet och det är lite synd att vi inte har tid att ligga och slappa i dem men idag är det 100% shopping på schemat.

Vi börjar med att ta en taxi till Chandni Chowk, en stor marknad i Old Delhi. Vi har siktet på smycken och direkt när vi hoppar ur bilen kommer det en man som vill vara vår guide i området. Han visar oss till några juvelerare och vi vänder och vrider och provar otaliga ringar och smycken. Vi går i smala gränder och krockar med galet många människor, cyklar och mopeder. På vissa ställen luktar det urin, på andra mat.

Fyndar bäst gör man när man tittat på något som man inte är så noga med, vi blev stoppade när vi redan gått ut från butiken och de gick tillslut med på vårt erbjudna pris på ett par sjalar.

Vi har även provat shoppingområdet "South extn. 2" där det finns lite finare butiker. Vi råkade gå in till en juvelerare där det antagligen inte fanns någonting i ens i närheten av vår prisklass, butiken såg ut som ett palats och dörrvakten såg väldigt tveksam ut till att släppa in oss så vi kanske borde fattat vinken redan början och inte gått in men de var trevliga och visade oss runt ändå.

Lunch även idag på det italienska stället i köpcentrumet tillbaka vid hotellet. Vi har varit bra på att fixa stammisställen den här resan...

Vi fortsätter kvällen i samma shoppinganda, tur att butikerna inte stänger förrän 22-23 och såhär ser det ut nu

Nöjd med shoppingfyndet

Dag 19 - Taj Mahal

Publicerad 2013-12-11 20:42:00 i Allmänt,

Idag gick vi upp 5.15, vi gjorde i ordning oss och fick en frukostlåda att ta med. Taxin kom och plockade upp oss vid 6.00 och sen bar det av mot Taj Mahal.

Det tog fyra timmar dit och vi sov mestadels. Väl framme är det en kille som visar vart vi ska någonstans, hur vi kan ta oss till ingången och vart vi ska köpa våra biljetter. Vi är från början lite skeptiska till mannen som hjälper oss och funderar på om han tänker hosta fram ett pris för hans tjänster snart men han pratar inte pengar alls. Han följer med oss som guide och berättar om allt och hjälper oss att ta bilder.

Själva byggnaden är byggd i marmor och är otroligt vacker! När man går genom entrén ser man först bara himmel men sen blir denna vita, mäktiga byggnad bara klarare och klarare.

Efter ungefär två timmar beger vi oss tillbaka och då säger guiden att vi nu kan betala vad vi tycker det är värt men att priset brukar ligga på ca 1500 rupier, och svenska som vi är ger vi honom vad han ber om men är kanske ändå lite missnöjda med hur det hela gick till.

Det tog ca 5 timmar hem och så fort vi kom in på vårt hotellrum så bytte vi om och gick för att äta och shoppa. Vi åt på samma ställe som igår och sen shoppade vi loss, butikerna stänger kl. 23.00 här så vi fick gjort flera fynd innan vi gick tillbaka till hotellet igen.

Dag 18, Back in Delhi

Publicerad 2013-12-10 19:51:00 i Allmänt,

Hello Delhi!
Resdagar är inte roliga men nu är vi åter i Delhi och har bunkrat upp med Pringles sour cream & onion från flygplatsen igen. Vi har köpt chips för lika mycket pengar som 1h taxiresa till hotellet kostade... Vi ville vara på den säkra sidan och ha nödproviant ifall vi inte kommer hitta så mycket bra mat här. Hittills har vi dock blivit överraskade, hotellet den här gången verkar ligga i ett mycket bättre område och hotellrummet är stort som en hel lägenhet. Hotellet ligger i princip mitt i ett köpcentrum och från lobbyn kan man gå rakt ut till butikerna. Vi hittade en liten italiensk restaurang och har frossat pasta och vin ikväll.

Den lilla minibaren i vår hotellsvit.

Dag 17, Goodbye Varkala

Publicerad 2013-12-09 20:36:32 i Allmänt,

Idag har det varit så varmt att man smälter bort, vi började med frukost på ett ställe nära hotellet, vi fick sällskap utav ett par söta grabbar som gärna åt våra rester.

Dagens prövning bestod i att besöka ett postkontor och skicka iväg våra trummor hem till sverige. Man kan bara litegrann förbereda sig för hur krångligt det kan vara på ett postkontor i Indien. Vi köade i flera omgångar och fick nya instruktioner varje gång om vad som saknades våra paket.  En avsändaradress, hotellet som vi bara bor på en dag till är ok, det ska stå c/o managern på hotellet, en lång text om att paketet ska hållas i depå tills vi hämtar ut det ska skrivas för hand på paketet och tillslut ska det även skrivas under. Ja, jag skrev min namnteckning utanpå paketet med filtpenna och sedan var de nöjda. Billigt var det i alla fall och vi håller tummarna för att de kommer fram i gott skick.

Efter lunch på klippan sprang vi på våra trumslagarvänner som föreslog att vi skulle komma förbi med öl senare på kvällen och jamma lite. Vi tyckte det lät som en bra idé och bad närmsta rickshaw-förare att ta oss till en liquor shop. Detta var en upplevelse i sig, när vi närmar oss butiken ser det först ut som något slags dusch,  män står i kö bakom avskärmningar. Samtidigt kommet en icke-indisk man som ser att vi är konfunderade och förklarar att man ska köa in bakom avskärmningen där det finns två luckor. I den ena luckan sitter en man som man beställer det man vill ha utav och betalar till, tillbaka får man en lapp som man tar till den andra luckan, en meter bort, och får sina flaskor. Flaskorna var dammiga som om de varit lagrade i 1000 år men innehållet var det inget fel på. Det blev en lyckad kväll och ett bra avslut på veckan i Varkala för oss med lite sköna djemberytmer.

Dag 16, Black beach

Publicerad 2013-12-08 15:28:00 i Allmänt,

Idag var målet att jobba på solbrännorna, vi gick norrut från varkalaklippan och hittade oss en egen strandbit på Black beach där sanden är nästan helt svart.

På vägen fick vi se när ett gäng fiskare drog upp sitt stora nät med fisk. Det såg ut som de fått mest småfisk men om vi redan då också hade sett att de lämnade efter sig stora, läskiga, blå-lila maneter på stranden så hade vi nog inte vågat bada i havet.

När vi legat och smält bort en stund och Lena bränt sig
tillräckligt röd tog vi den långa, klibbiga promenaden tillbaka till hotellet men med depåstopp för två milkshake var på ABBAs på vägen.

Lunch papayorna som vi fick med oss från Backwaters igår. Det ser godare ut än vad det är...

Våra trummor har fått namn idag och ska skickas hem till Sverige i paket.

Nu sitter vi på Restaurant Clafouti, lyssnar på Bob Marley och äter fritterad ananas med nutella till efterrätt.

Underbar frukost

Publicerad 2013-12-08 05:11:25 i Allmänt,

Detta och en islatte så mår man bra hela dagen, det skadar ju inte att vi sitter ute i bara shorts och linne heller. Nu blir det stranden!

Dag 15, Backwaters

Publicerad 2013-12-07 17:49:00 i Allmänt,

Innanför kustlinjen i Kerala finns Backwaters, ett stort kanalsystem med sjöar, dammar och kanaler i storlekar från små diken till breda åar. Idag har vi varit ute på Backwaters i en liten kanalbåt och sett bylivet på nära håll.

Männen i båtarna hinkar upp sand från sjöbotten för att använda till byggen.

De lägger också lera från sjöbotten kring palmerna som står i allé längs kanalerna för att de ska växa bättre. I fyrkantiga pooler odlas tigerräkor.

Lena fick hjälpa till och paddla.

Vår båtförare berättar mycket både om sin familj och om träd och växter som vi åker förbi. Vi får se svartpeppar, nejlika, papaya, ananas, lagerblad, någon slags rot som vi inte är säkra på vad det var och massa kokospalmer såklart. Vi gick iland och fick se hur de spinner rep utav kokosnötsfiber och på vägen tillbaka ville båtföraren stanna för en testund, vi tror att han bor här.

Ett papayaträd växte precis vid vattnet och båtföraren petade ner två åt oss. Imorgon ska de vara jättegoda lovade han.

Många djur såg vi också, kor och getter bundna vid husen såklar men också vattenormar, örnar och King fisher fåglar.

Efter detta lilla äventyr låg vi på stranden en stund och tog det första doppet i arabiska havet, det har inte riktigt blivit något utav solbrännorna ännu så det är dags för bikini nu i några dagar.

Dag 14, moppeutflykt!

Publicerad 2013-12-06 14:45:00 i Allmänt,

Idag åt vi frukost på vårt stammisställe, ABBAs, yoghurt med müsli som smakar som hemma.

Vi tar en promenad norrut längs klippkanten där restauranger och butiker ligger tätt och alla försöker ropa in oss att titta på just deras grejer till "special morning price, early offer, first customer". Vi lyckas fynda lite grejer och nu börjar vår packning snart bli för tung för inrikesflygningen.

Efter att ha svalkat oss i hotellrummets AC-luft en stund sticker vi ut igen och hittar en moppe att hyra. Planen var att åka in till Varkala och hitta något bra ställe att äta lunch på men första uppgiften blir att hitta en bensinsration och fylla på lite bränsle i moppen och det visar sig inte helt lätt. Vi får felaktiga instruktioner och får vända på vägen flera gånger, vid ett tillfälle är det så mycket trafik att vi inte kommer runt och då hjälper en vänlig man till genom att helt  enkelt köra ut sin bil i vägen och stoppa trafiken från ena hållet, det är så man gör här. Efter att ha irrat runt i vänstertrafiken genom rondeller och med ett antal u-svängar dyker nästa vänliga själ upp, vi frågar en man efter vägen och han och hans vän kör helt enkelt framför oss och visar vart vi ska! Med nytt bränsle i tanken vänder vi tillbaka och provar ett nytt lunchställe  på klippan istället.

Nu med gott om bränsle både i våra magar och i moppetanken ger vi oss ut på sightseeing på vägarna igen.

Det finns inte så mycket att se i Varkala, vi tror att vi hittat en färgglad moské.

Vi åker genom några finare områden där färgglada hus ligger bakom stora grindar och barn i skoluniform som precis blivit släppta av bussen vinkar och skrattar åt oss. Vid flera hus står en ko bunden i en palm. Lena undrar genast vad ett hus kan kosta här.

Nu sitter vi på ABBAs igen och har ätit banoffeypaj med glass.

Fiskarna har gett sig ut på havet igen och deras båtar lyser som små prickar långt ut på vattnet.

Frukost och lite bilder

Publicerad 2013-12-06 05:19:00 i Allmänt,

Utsikt från cliff Varkala

Största shoppingfynden hittills, nu ska vi bara försöka få hem dem också.

Den här lille krabaten gjorde Lena livrädd

Här går solen inte ned i havet utan försvinner i ett dis vid horrisonten.

Dag 13 - Varkala

Publicerad 2013-12-06 04:30:18 i Allmänt,

Idag har vi sovit 8 timmar, det var väldigt skönt att få sova ut! Efter en frukost på hotellet så klär vi på oss badkläder och går ner till poolen för lite sol, bad och läsning.

Efter det tar vi samma promenad längs med stranden till ABBA restaurangen där vi sitter länge. Vi äter hamburgare och fiskgratäng med potatismos, vi dricker juicer och till efterrätt tar vi varsin Lassi (yoghurt drink) med glass. Det var otroligt gott!! Notan hamnade på ca 90 kr totalt, billigt!!

Efter det går vi bort till stället som sålde djembetrummor (vi köpte faktiskt varsin igår) och de lär oss nu lite nya rytmer. Vi har blivit lovade att få lektioner av dem medan vi är här och det är väldigt roligt för dom är super duktiga!!

Värmen drar ner vår energinivå rejält idag och vi tar strandpromenaden tillbaka till hotellet för att svalka oss.

Väl på rummet inser jag (Lena) att jag har bränt mig väldigt, men Maria klarade sig som skönt var. Här ligger vi nu och reserchar lite om vad vi ska göra imorgon.

Dag 12 - Cliff Varkala

Publicerad 2013-12-04 07:39:36 i Allmänt,

Maria börjar bli jobbig och ska ha upp mig astidigt på morgonen så idag vaknade vi 6.30 (gäsp!!). Vi gick upp till frukosten 7.30 där vi var ganska ensamma.

Efter frukosten gick vi en promenad längs med stranden och sedan upp på Varkala klippan, vi har köpt tre klänningar för 50 kr/styck men funderar ändå på om vi betalat för mycket :P som sagt man blir snål i Indien för allt är så billigt.

Nu sitter vi och dricker kaffe (som Maria längtat efter) och färsk juice på ABBA Restaurant, vi träffade en svensk kvinna här som är med och driver restaurangen. Kom precis förbi en man som sålde djembetrummor och jag och Maria blev helt till oss (vi har spelat mycket i skolan förr) så vi var tvungna att testa. Vi ska gå förbi hans affär strax och vem vet, kanske går vi därifrån med varsin trumma? :D

Dag 11, Thiruvananthapuram

Publicerad 2013-12-04 06:47:00 i Allmänt,

Resdag igen och då hinner man ju inte med så mycket annat. Vi har landat på flygplatsen med det fantastiska namnet Thiruvananthapuram i Kerala och fått ett bra första intryck. Här är det betydligt renare och medan vi åker taxin till vårt hotell börjar det mörkna då ser vi att man bränner skräp utmed vägarna. Vi hade egentligen ingen hotellbokning här förrän på torsdag men vi åker till hotellet på en chansning och som tur är har de ett rum ledigt åt oss redan nu.

Vi har blivit varnade för de upprepade strömavbrotten som kan inträffa i Indien och idag har vi fått användning för ficklamporna, det var kolsvart ute på gatorna när vi tog en liten promenad för att känna på stämningen.

När vi äter middag på serveringen på balkongen drar ett litet oväder in och nu verkar det blåsa ordentligt här utanför, vi hoppas det är över tills imorgon.

På väg igen!

Publicerad 2013-12-03 07:24:00 i Allmänt,

Nu lämnar vi snart Mumbai igen. Det känns som vi precis kom hit trots att vi varit här i 5 dagar redan. Det känns lite tråkigt att vi inte har hunnit se något alls utav staden men nu är vi på hugget! Vi är lite lyckliga för att ha hittat pringles chips och har bunkrat som nödproviant.

Lena testar akustiken på toaletten innan utcheckningen.

Vi ses i Kerala!

Dag 10, I'm back baby!!

Publicerad 2013-12-02 20:32:49 i Allmänt,

(Lena)
De senaste dagarna har inte riktigt blivit som vi tänkt, jag har varit sjuk och hamnade på ett sjukhus här i Mumbai där vi nu varit i tre dagar. När vi blev visade vårt rum på sjukhuset så sa en av sköterskorna: "Här är kylskåpet men det behöver ni inte använda, det är ju vinter nu", är ca 30 grader här så jag och Maria skrattade väldigt gott!! Jag hade ett dropp som började göra ont på kvällen en av dagarna så sköterskorna skulle byta det till den andra handen. Jag och Maria låg och kollade på tv och allt var frid och fröjd tills jag kollar ner på min högra arm och inser att den typ dubblat sin storlek, vi ringde sköterskan som snabbt kom och drog ut droppet igen och la förband och is på armen. Då kom vi på den briljanta idén att kyla vårt vatten samtidigt :D

Sjukhusbuffé

Det har inte varit en jättekul upplevelse och när vi fick flytta från ett stort rum till ett litet sunkigt så blev vi ganska deppiga och började fundera på att avbryta hela resan. Men nu är jag äntligen bra igen och frisläppt! Vi har fått göra lite ändringar i reseplaneringen dock så vi kommer inte längre åka till Goa utan vi kommer flyga direkt till Kerala imorgon och då förhoppningsvis kan vi bleka stackare få börja bättra på färgen lite :)